Data dodania: 2008-01-18 (14:58)
Niektórzy poszkodowani przez awarię systemu transakcyjnego Visy mogą już zacierać ręce - ich środki powróciły na swoje prawowite miejsce. Niestety, nie dotyczy to wszystkich klientów - są i takie sytuacje, że saldo konta zmienia się z godziny na godzinę, a nawet gdy jest dodatnie, nie ma możliwości dokonania zapłaty kartą. Na powrót do status quo ante przyjdzie więc jeszcze poczekać.
Największe spustoszenia zanotowano na kontach klientów mBanku i Multibanku. Trzy dni bez środków na rachunku z naliczonym debetem (często wbrew podpisanym umowom) spowodowało naruszenie fundamentów niejednego budżetu rodzinnego. Nieprawidłowości, jakich się dopuszczono można wymienić jednym tchem. Są to przede wszystkim dopuszczenie do ujemnego salda na koncie bez zgody posiadacza, wykonanie większej ilości operacji kartą niż wykazują limity w umowie oraz brak wyodrębnienia operacji wykonywanych w jednym czasie. Jeśli dodatkowo co miesiąc płacą ubezpieczenie karty, to sytuacja zakrawa o iście orwellowskie zdarzenie. Użytkownicy kart visa w mBanku i Multibanku zapłacili za zaawansowanie technologiczne tych instytucji, ponieważ reszta banków w porę zdołała opanować sytuację. Ani mBank ani Multibank, mimo kilku naszych próśb, nie potrafiły udzielić informacji na temat dalszego postępowania w przypadku poszkodowanych klientów. Oczywiście można się bronić, że podobna sytuacja zdarzyła się po raz pierwszy, w dodatku z winy Visy, ale brak komunikacji czy procedur działania nie wróżą optymistycznie na przyszłość.
Mimo początkowych dobrych wiadomości na temat przywrócenia odpowiednich sald na kontach, docierają do nas informacje od klientów o dalszych przetasowaniach. Czasami środki zostały powiększone o dodatkowe „wisienki” w postaci zwrotu kosztów wszystkich zakupów dokonanych w feralnych dniach, nawet jeśli zostały one odciągnięte prawidłowo. Pieniądz na kontach krąży – dosłownie, co nadal uniemożliwia korzystanie ze środków.
Fala tsunami nie ominęła jednak klientów innych instytucji. Większość z banków kiedy tylko zorientowała się, że dane przesyłane przez Visa są nieprawidłowe, nie doprowadziła do wielokrotnego księgowania tych samych operacji. Na przykład Toyota Bank zwrócił z własnych pieniędzy nieprawidłowo pobrane środki jeszcze tego samego dnia, co w konsekwencji nie doprowadziło do zaburzeń na saldach kont. A przynajmniej nie trwały one dłużej niż kilka godzin.
Sytuacja, w której klienci nie byli w stanie podjąć środków z kont, stwarza wiele komplikacji, a co za tym idzie i pytań. Co się działo wówczas ze zleceniami stałymi? Czy będą naliczone karne odsetki za nie spłacenie karty kredytowej w terminie? Odpowiedzi znacznej części banków są prosta: należy złożyć reklamację. Pekao S.A. będzie je rozpatrywało w przyspieszonym trybie. Z kolei BZ WBK zapewnił, że każda sprawa zostanie rozpatrzona indywidualnie. Oczywiście bankierzy wezmą pod uwagę fakt, że „ich klienci nie ponoszą winy za nieterminowe uregulowanie zadłużenia w przypadku wystąpienia podobnych nieprawidłowości”.
Komisja Nadzoru Finansowego ma zamiar przyjrzeć się z bliska zaistniałym nieprawidłowościom. Niezadowoleni klienci banków mogą złożyć skargę do instytucji. Z kolei UOKiK informuje: "Niedopuszczalna jest sytuacja, w której bank dysponuje środkami pieniężnymi konsumenta bez jego zgody, a często nie informując go o tym. Praktyka ta jest niezgodna z prawem bankowym, gwarantującym posiadaczowi rachunku możliwość swobodnego dysponowania środkami pieniężnymi na nim zgromadzonymi".
W całym zamieszaniu uderza nierówna walka toczona pomiędzy klientami banków a instytucjami. Gdyby sytuacja została odwrócona, tzn. klient otrzymałby duży kredyt i niestety nie mógłby spłacić raty w terminie, czy tłumaczenia o intensywnych pracach, powołaniu sztabu kryzysowego i ograniczeniach technologicznych pozwoliłyby na oddalenie od siebie wizji komornika? Odpowiedź jest prosta i niestety na niekorzyść dla kredytobiorców.
Mimo początkowych dobrych wiadomości na temat przywrócenia odpowiednich sald na kontach, docierają do nas informacje od klientów o dalszych przetasowaniach. Czasami środki zostały powiększone o dodatkowe „wisienki” w postaci zwrotu kosztów wszystkich zakupów dokonanych w feralnych dniach, nawet jeśli zostały one odciągnięte prawidłowo. Pieniądz na kontach krąży – dosłownie, co nadal uniemożliwia korzystanie ze środków.
Fala tsunami nie ominęła jednak klientów innych instytucji. Większość z banków kiedy tylko zorientowała się, że dane przesyłane przez Visa są nieprawidłowe, nie doprowadziła do wielokrotnego księgowania tych samych operacji. Na przykład Toyota Bank zwrócił z własnych pieniędzy nieprawidłowo pobrane środki jeszcze tego samego dnia, co w konsekwencji nie doprowadziło do zaburzeń na saldach kont. A przynajmniej nie trwały one dłużej niż kilka godzin.
Sytuacja, w której klienci nie byli w stanie podjąć środków z kont, stwarza wiele komplikacji, a co za tym idzie i pytań. Co się działo wówczas ze zleceniami stałymi? Czy będą naliczone karne odsetki za nie spłacenie karty kredytowej w terminie? Odpowiedzi znacznej części banków są prosta: należy złożyć reklamację. Pekao S.A. będzie je rozpatrywało w przyspieszonym trybie. Z kolei BZ WBK zapewnił, że każda sprawa zostanie rozpatrzona indywidualnie. Oczywiście bankierzy wezmą pod uwagę fakt, że „ich klienci nie ponoszą winy za nieterminowe uregulowanie zadłużenia w przypadku wystąpienia podobnych nieprawidłowości”.
Komisja Nadzoru Finansowego ma zamiar przyjrzeć się z bliska zaistniałym nieprawidłowościom. Niezadowoleni klienci banków mogą złożyć skargę do instytucji. Z kolei UOKiK informuje: "Niedopuszczalna jest sytuacja, w której bank dysponuje środkami pieniężnymi konsumenta bez jego zgody, a często nie informując go o tym. Praktyka ta jest niezgodna z prawem bankowym, gwarantującym posiadaczowi rachunku możliwość swobodnego dysponowania środkami pieniężnymi na nim zgromadzonymi".
W całym zamieszaniu uderza nierówna walka toczona pomiędzy klientami banków a instytucjami. Gdyby sytuacja została odwrócona, tzn. klient otrzymałby duży kredyt i niestety nie mógłby spłacić raty w terminie, czy tłumaczenia o intensywnych pracach, powołaniu sztabu kryzysowego i ograniczeniach technologicznych pozwoliłyby na oddalenie od siebie wizji komornika? Odpowiedź jest prosta i niestety na niekorzyść dla kredytobiorców.
Źródło: Agata Wojciechowska, Bankier.pl
Banki - Najnowsze wiadomości i komentarze
Zalety i wady likwidacji gotówki
17:46 Materiał zewnętrznyCoraz więcej państw analizuje możliwość całkowitego odejścia od fizycznego pieniądza. Zmiana, która jeszcze dekadę temu brzmiała jak eksperyment, dziś wydaje się mniej lub bardziej realnym scenariuszem. Płatności elektroniczne rosną szybciej niż jakikolwiek inny segment usług finansowych, a banki i rządy ograniczają infrastrukturę obsługującą gotówkę. Jeśli korzystasz z płatności mobilnych, zamawiasz online lub rzadko odwiedzasz bankomat, jesteś częścią tego procesu. Dyskusja nie dotyczy już tego, czy gotówka będzie wypierana z rynku, lecz kiedy i w jakim zakresie.
Nowe sztuczki oszustów bankowych: jak działają fałszywi konsultanci i na co nabierają się nawet ogarnięci klienci
09:36 Poradnik MyBank.plJeszcze niedawno wydawało się, że typowe oszustwa bankowe dotyczą głównie osób starszych, mniej obeznanych z technologią. Dziś ten obraz jest już nieaktualny. Nowe sztuczki oszustów bankowych coraz częściej opierają się na perfekcyjnie odegranej roli fałszywego konsultanta, który dzwoni z „prawdziwego” numeru banku, zna dane klienta, mówi profesjonalnym językiem i prowadzi rozmowę dokładnie tak, jak zrobiłby to pracownik infolinii. W efekcie ofiarą padają nie tylko seniorzy, lecz także przedsiębiorcy, księgowi, informatycy, a nawet osoby zawodowo związane z finansami.
Dlaczego wydajemy więcej, gdy płacimy kartą niż gotówką? Sztuczki banków i psychologii
2025-11-27 Felieton MyBank.plKluczowy powód, dla którego wydajemy więcej kartą niż gotówką, polega na tym, że płacenie plastikiem albo telefonem jest psychologicznie mniej bolesne niż oddawanie fizycznych banknotów. W Polsce ten problem ma coraz większą skalę: według danych NBP i Mastercard już około dwie trzecie transakcji w terminalach odbywa się bezgotówkowo, a karty zbliżeniowe stanowią ponad 97% wszystkich kart, co stawia nas w światowej czołówce płatności bezdotykowych.
Czy stacjonarne placówki bankowe mają jeszcze sens w dobie pełnej cyfryzacji?
2025-11-17 Felieton MyBank.plCyfryzacja bankowości sprawiła, że większość codziennych spraw załatwiamy dziś w aplikacji – od sprawdzenia salda, przez przelewy, po zaciągnięcie kredytu gotówkowego. Naturalne więc pytanie brzmi: czy w takim świecie stacjonarne placówki bankowe mają jeszcze sens, czy są tylko kosztownym reliktem epoki papierowych wyciągów i kolejek do okienka? Odpowiedź nie jest ani prosta, ani zero-jedynkowa, bo wraz z rozwojem kanałów cyfrowych fizyczna sieć banku nie znika – raczej zmienia funkcję, skalę i sposób działania.
Unieważnienie kredytu w euro i CHF – jak odzyskać pieniądze i uwolnić się od banku (2025)
2025-11-10 Materiał zewnętrznyW ostatnich latach tysiące kredytobiorców w Polsce – zarówno posiadających kredyt frankowy (CHF), jak i kredyt walutowy w euro – zaczęło domagać się sprawiedliwości w sądach. Wspólnym mianownikiem tych spraw są nieuczciwe zapisy w umowach kredytowych, tzw. klauzule abuzywne, które powodowały, że ryzyko kursowe w całości przerzucano na klienta. W efekcie wielu konsumentów płaciło raty znacznie wyższe, niż mogliby przewidzieć w chwili podpisywania umowy.
Jak skutecznie negocjować warunki kredytu w banku?
2025-10-28 Poradnik MyBank.plNegocjowanie warunków kredytu w banku to nie tylko sztuka perswazji, lecz przede wszystkim proces wymagający rzetelnego przygotowania, dogłębnej analizy własnej sytuacji finansowej oraz znajomości zasad funkcjonowania sektora bankowego. Na tle rosnącej konkurencji wśród banków i zmiennej sytuacji gospodarczej, świadomy kredytobiorca ma dziś więcej narzędzi do uzyskania lepszych warunków kredytowych niż jeszcze kilka lat temu. Poniżej znajdziesz ekspercki przegląd strategii i porad, jak skutecznie negocjować warunki kredytu.
IKE i IKZE – jak wybrać najlepszą instytucję do oszczędzania na emeryturę?
2025-10-14 Materiał zewnętrznyTo, kto będzie prowadził Twoje IKE i IKZE może realnie wpłynąć na sposób obsługi konta i wysokość kapitału do wypłaty na emeryturze. Dowiedz się, jakie instytucje prowadzą te konta emerytalne i co wziąć pod uwagę przy wyborze konkretnej oferty.
Kredyty hipoteczne w polskich bankach – kto oferuje najatrakcyjniejsze warunki?
2025-10-08 Analizy MyBank.plPaździernik 2025 roku przynosi mieszane sygnały dla polskiego rynku kredytów hipotecznych. Po dwóch obniżkach stóp procentowych Narodowego Banku Polskiego w lipcu i wrześniu, stopa referencyjna wynosi obecnie 4,75%, co teorycznie powinno przekładzać się na tańsze kredyty. W praktyce jednak banki ostrożnie podchodzą do obniżek marż, a polska jest nadal w czołówce najdroższych kredytów hipotecznych w Unii Europejskiej.
Pożyczka na auto czy kredyt? Najważniejsze różnice
2025-09-02 Poradnik kredytobiorcyPlanowanie zakupu auta wiąże się z poszukiwaniem najlepszego finansowania. Pożyczka na auto jest popularnym sposobem finansowania zakupu pojazdu. Wybór między nią a kredytem bankowym bywa jednak niełatwy. Ten artykuł wyjaśnia najważniejsze różnice i pomaga podjąć świadomą decyzję.
Kredyt gotówkowy dla Ukraińca w Polsce w 2025 r.: Warunki, dokumenty i alternatywy
2025-08-26 Poradnik kredytobiorcyW 2025 roku, gdy liczba obywateli Ukrainy w Polsce przekroczyła 2 miliony, stanowią oni integralną część polskiego społeczeństwa i gospodarki. Coraz więcej osób z Ukrainy buduje w Polsce swoje życie, pracuje, a co za tym idzie – aktywnie korzysta z lokalnych usług finansowych. Jedną z kluczowych potrzeb staje się dostęp do finansowania, na przykład w formie kredytu gotówkowego na dowolny cel. Jednak proces ten dla obcokrajowca, nawet z bliskiego sąsiedztwa, rządzi się swoimi prawami.









